Last van nek- en schouderklachten?

Er is wat aan te doen!

Nekklachten en schouderklachten

Oorzaken

Mogelijk komt de meeste nek- en schouderpijn door spanningen, overbelasting, een verkeerde beweging of een verkeerde houding. Ook na een val of stoot, bijvoorbeeld bij sporten, kan de nek pijn doen. Waarschijnlijk kunnen tocht en kou ook een rol spelen. Een verkeerde (werk)houding komt vaak door te lang en teveel achter de computer of tablet zitten. Daarnaast kunnen stress, bewegingen met je armen die vaak herhaald worden, spierverrekking of blessure aan pezen/banden of een verkeerde slaaphouding klachten veroorzaken.

Symptomen

Stijve nek, hoofdpijn, pijnlijke nek/schouders, uitstraling naar de armen of handen, dove handen of vingers, krachtverlies in handen en vingers.
Moeite met iets pakken, vasthouden of niet goed kunnen tillen, pijn tijdens werken achter de computer, prikkelingen/tintelingen in de arm of hand.

Soorten nek- en schouderpijn

Met de volgende nek- en schouderklachten kunt u goed bij een oefentherapeut terecht:
Overbelasting, KANS (RSI),whiplash, artrose, nekhernia, stress, TOS, artrose, bursitis, impingement syndroom, subacromiaal pijnsyndroom of inklemming rotator cuff.

Behandeling

Behandeling: We beginnen met een vraaggesprek en een kort onderzoek, zo proberen we samen te achterhalen waar de klachten vandaan komen en wat de oorzaak van de klachten zou kunnen zijn: Komt de pijn vanuit de banden of de spieren of zit het in de nek- of schoudergewrichten zelf (bijvoorbeeld artrose). We maken een behandelplan hoe u zo snel mogelijk van uw klachten af kan komen. Met oefeningen proberen we de pijn te verminderen, deze oefeningen kunt u ook thuis doen, dan bent u niet alleen afhankelijk van de therapie. Dit kunnen ontspanningsoefeningen zijn voor de spieren of oefeningen om de spieren en gewrichten weer soepel te maken. Vaak geeft massage tijdelijk verlichting van de klachten, als u dit combineert met oefenen heeft u langer baat bij de massage. Medical tape zorgt ervoor dat het zelfherstellend vermogen van het lijf een handje geholpen wordt, als dit gecombineerd wordt met oefentherapie, is er meestal snel verbetering van de klachten. We kijken samen naar wat voor u goed houdings- en bewegingsgedrag is. Zit u bijvoorbeeld met een ongunstige stand van uw hoofd of uw schouders of met opgetrokken schouders, dan gaan we dit te verbeteren. We kijken naar wanneer u pauze moet nemen en welke bewegingen u goed tussendoor kan doen, zowel thuis als op het werk.

Als blijkt dat de pijn het gevolg is van stress, gaan we samen opzoek naar een manier waarop u het beste met deze spanning om kan gaan. U leert bij welke behandeling u het meest baat heeft. Dat kunnen ontspannings- of ademhalingsoefeningen zijn, maar ik maak ook gebruik van massage en Reiki.

Herkent u zich in deze klachten?

Laat het mij weten en wij kijken er samen naar hoe ik u verder kan helpen
Neem contact met mij op

Heeft u (ook) te maken met andere klachten? Lees meer over

Rugklachten | Nek- en Schouderklachten | Gewrichtsklachten | Spanningsklachten | Overige klachten